Trasa nad rzekę Radomkę
Trasa rowerowa nad rzekę Radomkę w Sosnowicach

Jest to krótka, bo tylko ok. 30 kilometrowa wycieczka rowerowa nad rzekę Radomkę w okolicach wiosek: Sosnowice, Jankowice i Gulin. Trasa prowadzi drogami wiejskimi utwardzonymi oraz krótkimi odcinkami dróg szutrowych, polnych i łąkowych. Jest bezpieczna z uwagi na bardzo mały ruch pojazdami samochodowymi i urozmaicona wiejskimi krajobrazami, uprawnymi polami, łąkami wokół Radomki i towarzyszącymi jej odnogami rzecznymi. Gdzie niegdzie spotkamy jeszcze stare chałupy kryte strzechą, dziś już spełniające funkcje domu na letni wypoczynek lub pozostawionych jako pamiątka dawnej zabudowy wiejskiej.

Wycieczkę rowerową rozpoczynamy ze stacji paliw Jetta kierując się z pobliskiego skrzyżowania ulicy St. Czarnieckiego kami wokół Radomsz ul. St.Wernera w ul. Zieloną do Janiszewa. Przez wioski: Klwatkę Szlachecką, Starą Wieś, Dąbrówkę Nagórną i Podłężną kierujemy się do wioski Gustawów.

To w Dąbrówce Nagórnej spotkamy dwie chaty kryte strzecha oraz ruiny starej obory wybudowanej z głazów granitowych. W Dąbrówce Podłężnej spotkamy również starą kamienną oborę, ale już z pokryciem dachowym eternitowym. Jej właściciel rozpoczął prace adaptacyjne łącząc ja z przyległym nowym domem, co będzie ciekawym połączeniem starego i nowego

W Dąbrówce spotkałem na polu męndle skoszonego zboża i gospodarza koszącego kosą jak w niezbyt odległych czasach. Uroku dodaje kobieta odbierająca pokosy na snopki.

We wsi Gustawów stanowiącą zabudowę kilku gospodarstw dojeżdżamy do drogi prowadzącej z Piastowa do Gulina. Obok domu z czerwonej cegły kierujemy się w dalszym ciągu prosto już drogą szutrową do kilku zabudowań wsi Sosnowica odległej o ok. 500m. Mijamy zabudowania i zatrzymujemy się na moście odnogi Radomki. Na liczniku mamy ok. 14km.

Z drogi szutrowej do Sosnowic podziwiamy bardzo ładne krajobrazy łąk z charakterystycznymi wierzbami o kopulistych i rozłożystych koronach tak typowymi dla polskich nadrzecznych krajobrazów.

Pasące się bydło, liczne ptactwo oraz kanały irygacyjne upiększają krajobraz a w okresie wiosennym łąki pokryte są dywanami kwiatów.

Z mostu w Sosnowicach na rozjeździe piaszczystych dróg łąkowych kierujemy się prosto i po ok..200 m docieramy do Radomki, leniwie płynącej łagodnymi zakolami. Jedziemy w lewo w górę rzeki do mostku stanowiącego kładkę stalowo betonową o szerokości ok. 1,5 m.

Przepiękne widoki rzeki z jej brodami umożliwiającymi przejazd, łąki po obu jej brzegach, wysokie wierzby, wzlatujące bociany i inne ptactwo skłaniają nas do utrwalenia tego na fotografii. Z kładki łąkami już po drugiej stronie rzeki docieramy do odległej o ok. 300m drogi asfaltowej z Jedlińska. Skręcamy w lewo w kierunku odległej o ok. 2 km wsi Jankowice. Mijamy niewielki lasek sosnowy oraz figurke przydrożną i w dali z lewej strony widać wieże kościoła w Jankowicach oraz na łuku drogi mały wiejski cmentarzyk ogrodzony płotem z czerwonej cegły. We wsi Jankowice mijamy z lewej strony drogę krzyżową do odległego o ok. 200 m kościoła i po przejechaniu odcinka ok. 200m skręcamy w lewo w pierwszą polną drogę. Z prawej strony przed skrętem znajduje się charakterystyczny duży podłużny budynek drewniany z dwoma wejściami typu „ganek”. Drogą tą, zakolami wśród pól docieramy do odległych o ok. 500 m stawów rybnych przy Radomce.

Odpoczywamy na moście obok starego młyna napędzanym kołem wodnym i podziwiamy bardzo ładny krajobraz nad rzeką i Jankowice, mając na pierwszym planie bardzo ładne stawy rybne. Przejechaliśmy już ok. 20 km. Z mostu drogą szutrowa kierujemy się do odległej o ok. 1,5 km wioski Gulin. Po minięciu pierwszych zabudowań nie skręcamy w lewo w drogę asfaltową do Gustawowa a jedziemy prosto asfaltem i po ok. 400m droga skręca ostro w prawo. Nie skręcamy a wjeżdżamy prosto w drogę szutrową mając z prawej strony przydrożny krzyż. Tą drogą wśród zagajników i pól uprawnych, łanów zboża, zagajników leśnych i pojedynczych domów, po przejechaniu ok. 1,5 km docieramy do drogi asfaltowej we wsi Taczów.

Licznik wskazuje nam 23 km. Z Taczowa już drogą asfaltową kierujemy się przez Wole Taczowską do Dąbrówki Nagórnej, z której przez Klwatkę Szlachecką i Janiszew docieramy do Radomia, do tego samego miejsca skąd rozpoczynaliśmy wycieczkę. W Janiszewie możemy odpocząć nad niewielkim stawikiem. Trasa wycieczki wyniosła ok. 32 km. W części pokrywa się ze ścieżkami rowerowymi.