Trasa do Kazanowa
Trasa do Kazanowa i środkowego biegu rzeki Iłżanka

Rzeka Iłżanka i otaczające ją wioski oraz towarzyszące krajobrazy często bywają celem moich wycieczek rowerowych. Iłżanka biegnie na odcinku 77 km, od źródeł znajdujących się w rejonie wioski Gąsawy na Przedgórzu Iłżeckim tj. k/Szydłowca przez Iłżę, Kazanów, Ciepielów i wpada do Wisły w okolicach Chotczy Dolnej. Na całym odcinku toczy się leniwie, naturalnym korytem pośród łąk, lasów, pól i wiosek.
Polecam trasę rowerowa do jej środkowego biegu tj. w okolice Kazaniowa, Wielgie i wioski Ruda k/Ostrownicy
Cały odcinek trasy rowerowej pokonujemy drogami wiejskimi, asfaltowymi, odcinkami dróg szutrowych oraz leśnymi i polnymi. Pomimo, że trasa wynosi ok. 75 km, nie wymaga jednak zbyt dużego wysiłku. Jest bezpieczna dla rowerzysty i pozbawiona uciążliwości pojazdów samochodowych.

Trasa wycieczki jest następujaca:

RADOM - RAWICA - ZAKRZÓWEK - KOPIEC - OSUCHÓW - KAZANÓW - WIELGIE - OSTROWNICA -- RUDA - KOPIEC - RAWICA - RADOM

Podobnie jak w opisie trasy rowerowej nr 5 „Do Iłży”, lub Ług Helenowskich wycieczkę rozpoczynamy w Radomiu z ronda ul Słowackiego z Wojska Polskiego i tuż za nim ok. 200m w kierunku na Iłżę skręcamy w lewo w ulice Skaryszewską. Za dzielnicą domków jednorodzinnych Długojów mijamy z lewej strony radomskie lotnisko a następnie wioski: Janów i Małęczyn kierując się cały czas drogą asfaltową prosto przez Grzmucin do Wojsławic. Mijając ostatnie zabudowania Grzmucina zaczyna się lasek sosnowy i jeśli na jego początku na chwilę skręcimy w prawo w leśną ścieżkę to po ok. 150 m zobaczymy mogiłę z brzozowym krzyżem ozdobioną sztucznymi kwiatami. Druga taka mogiła, ale już widoczna z naszej trasy znajdować się będzie kilkaset metrów dalej, też z prawej strony. Według wypowiedzi spotkanego przeze mnie starszego mieszkańca tych okolic, są to mogiły żołnierzy armii radzieckiej, którzy polegli w 1945 r w walkach z Niemcami. Mieszkańcy corocznie porządkują mogiły i składają kwiaty.

Mijając lasek kontynuujemy wycieczkę kierując się cały czas prosto aż do Wojsławic, nie skręcają na mijanych skrzyżowaniach. Na końcu wioski Wojsławice wjeżdżamy w polna drogę i kontynuujemy wycieczkę mając po obu stronach pola oraz zagajniki leśne tworzące bardzo ładny krajobraz.

Jego charakterystycznym elementem są dwa kikuty obumierających wierzb usytuowane tuż przy naszej polnej drodze. Drzewa te obserwuję od kilku lat i corocznie stają się mniejsze. Prawdopodobnie w przyszłym roku mogą zniknąć z krajobrazu.
Jak zawsze na każdej trasie moich wycieczek rowerowych dokumentuję fotograficzne ciekawe krajobrazy i charakterystyczne jego elementy.
Tak też utrwaliłem wspomniane mogiły i obumierające wierzby częściowo powalone przez wiatr.

Nie zawsze zdjęcia są dobrej jakości z uwagi na często niesprzyjającą pogodę. Po 4 km polnej i częściowo szutrowej drogi dojeżdżamy do Kłonowa. Licznik wskazuje 14 km naszej wycieczki. Z Kłonowa kierujemy się lekkim łukiem w lewo drogą asfaltowa do Rawicy, trzy kilometrowym odcinkiem wśród pól i w części drogą wysadzoną drzewami lipowymi. W Rawicy skręcamy w prawo do wiosek: Zakrzówek i Kopiec. Po upuszczeniu Rawicy z lewej strony naszej drogi w oddali widać wieże kościoła w Tczowie.
W Zakrzówku zatrzymujemy się na moście rzeczki Modrzejowica wpadającej w Osuchowie do Iłżanki. Z mostu i w jego pobliżu podziwiamy piękne wiosenne łąki ubarwione kwiatami kolorystyki od czerwieni do żółci i bieli. To tu w Kpocu zaczynają się przepiękne łąki z kępami wierzbowymi i pasącym się bydłem domowym wyprowadzanym z pobliskich gospodarstw. W Osuchowie mijamy most na Modrzejowicy, z którego podziwiamy kąpiące się kaczki i gęsi z pobliskich zagród. Na prawo od mostu w odległości ok. 200m na rozległych łąkach widać rzekę Iłżankę i wlewającą się do niej rzeczkę Modrzejowica. Proponuję zjechać z trasy i udać się piechotą lub na rowerze w to miejsce. Krajobraz, spokój i kolorystyka zrefunduje nam włożony wysiłek w pokonany już 25-cio km odcinek trasy.
W Osuchowie tuż przy drodze spotkamy figurką św. Jana znajdującą się pod dachem zawieszonym na białych słupach.

Całość stanowi jakby ganek przyległej i częściowo ukrytej wśród bzu starej chałupy wiejskiej. Opiekuje się nią starsza Pani mieszkająca na tej posesji. Nie pamięta jednak, kiedy została postawiona, ale na pewno za czasów jej dziadków.

Z Osuchowa udajemy się do odległego o ok. 5 km Kazanowa niedużej gminnej wioski gdzie przed kościołem skręcamy na lewo do oddalonej o ok. 200 rzeki Iłżanki. Możemy przeprowadzić rowery po jednej z kilku drewnianych kładek przerzuconych nad rzeką na drewnianych palach. Do Iłżanki przylegają łąki, również pięknie ukwiecone i podziwiamy rzekę oraz bardzo ładny widok na kościół w Kazanowie. Rzeka Iłżanka w tym miejscu płynie lekkimi zakolami a jej uroku i wiejskiego charakteru dodają wspomniane kładki oraz brody rzeczne, którymi przeprowadzane są krowy na pastwiska.

Powracamy z powrotem tą samą do Kazanowa gdzie w centrum wioski skręcamy w prawo na most na Iłżance i kierujemy się dalej do wioski Wielgie.

Kazanów jest urokliwą wioską posiadającą w centralnej części rynek, od którego w każdym kierunku geograficznym rozchodzą się drogi wylotowe na Ciepielów, Zwoleń, Podgórę i Rawicę. W części Kazanowa zachowana została stara zabudowa drewniana przypominająca przedwojenne miasteczka. Przyjemnie jest pojeździć uliczkami tej wioski. Za mostkiem mijamy z prawej strony drogę do Ostrownicy a my kierujemy się na lewo. Mijamy po drodze niewielki las i po ok. 4 km tuż przed wioską Wielgie z lewej strony ukazuje się nam bardzo ładny widok wiejskiego cmentarzyka z cmentarną kaplicą wykonaną z czerwonej cegły, bardzo podobnej do niewielkiego kościółka.

Z prawej strony mamy bardzo ładny widok na stawy rybne, na których podczas mojej wycieczki było mnóstwo wędkarzy. W Wielgie skręcamy w prawo i za sklepem zatrzymujemy się nad stawami skąd można podziwiać ładny widok na mijany uprzednio cmentarzyk z kaplicą. Po krótkim odpoczynku jedziemy dalej w kierunku wsi Bąkowa.

Mijamy pola i stawy rybne oraz ładne zagajniki leśne upiększane brzozami.

19.jpgZa wioską Kosów, tuż za lasem obok zabudowań gospodarczych nr 9 i mając z lewej strony staw rybny skręcamy z drogi asfaltowej w prawo w drogę szutrową na Kochanów, zgodnie z oznaczeniem na znajdującym się tam znaku drogowym „ Kochanów Sajdy”. Na liczniku mamy 38 km. Wjeżdżamy w bardzo ładne tereny małych osad wiejskich liczących po kilka lub kilkanaście gospodarstw otoczonych polami, łąkami i zagajnikami leśnymi. Mijamy osady Kochanów i Ostrownice Kolonie W oddali od naszej trasy widać wioski Sajdy, Marianki i Ostrownicy oraz od zachodu i południa pas lasów okalających te tereny. Dojeżdżając do Ostrownicy zobaczymy na skrzyżowaniu dróg dom z czerwonej cegły oraz wysoki i rozłożysty modrzew. Przy skrzyżowaniu znajduje się znak szlaków rowerowych. Na prawo prowadzi do Kazanowa a na wprost do Kowalkowa, Małomierzyc i Jasieńca Iłżeckiego. Kierujemy się na wprost i po przejechaniu ok. 500m osiągamy koniec Ostrownicy.

Tu na rozwidlaniu naszej drogi skracamy w prawo w piaszczystą drogę do lasu w kierunku na wioskę Ruda. Do lasu mamy ok. 500m i mijamy parę zagród gospodarskich.

Droga do lasu piaszczysta i miejscami musimy prowadzić rower. Robię kilka fotek i wjeżdżamy do lasu. Kolejny odcinek trasy to 3 km lasami do wioski Ruda. Tu spotykamy mogiłę zabitych przez Niemców mieszkańców pobliskich wiosek. Odcinek ten kończymy wjazdem do wioski a raczej osady Ruda przez most malowniczo płynącej Iłżanki. Pokonaliśmy już 45 km. Z wioski tej dojeżdżamy do drogi asfaltowej i kierujemy się do wioski Kopiec oraz Zakrzówek. Wracamy do Radomia tym samym odcinkiem trasy, jakim rozpoczynaliśmy wycieczkę z Radomia do Rawicy i dalej do Kazanowa.

Na trasie naszej wycieczki częściowo będziemy się poruszać oznaczonymi ścieżkami rowerowym, które zaczynają się od Zakrzówka do Ostrownicy.

Na wycieczkę proponuję zabrać mapę pt. ‘Okolice Radomia’ lub mapy topograficzne „Starachowice” arkusz M-34 – 31/32 oraz „Radom” arkusz M-34-19/20 dostępne w radomskich księgarniach.