Trasa rowerowa lasami Puszczy Kozienickiej

Poprzednio opisałem wrażenia z pokonanej przeze mnie trasy rowerowej lasami przysusko koneckimi. Dla miłośników Puszczy Kozienickiej proponuje kolejną, drugą trasę lasami tego kompleksu. Tereny te pod względem krajoznawczym są dla rowerzystów również bardzo interesujące. Pokonanie jej wymaga, co prawda mniejszego wysiłku niemniej jednak proponuje ją dla osób przygotowanych kondycyjnie. Całkowita jej długość wynosi 95 km w tym ok.65 km drużkami i ścieżkami leśnymi. Znaczna jej część po piaszczystych odcinkach wymagających znacznego wysiłku. Proponuje, zatem szersze opony. Tereny te pod względem krajoznawczym są również interesujące. Zresztą każdy las, obcowanie z jego ekosystemem sprawia wiele radości..
Ja tereny puszczy kozienickiej i otaczające ją wioski oraz przysiółki przez okres kilku lat uprawiania aktywnej turystyki rowerowej przejechałem wiele razy, różnymi trasami. Korzystając z mapy każdy dowolnie wg . własnego uznania może sobie obrać kierunek wycieczki.

Wycieczkę rozpoczynamy w Warce, dokąd należy dojechać pociągiem PKP odchodzącym z Radomia o godz. 614. Przewóz roweru jak na każdej tego typu trasie nie nastręcza żadnych trudności.

Trasa proponowanej wycieczki jest następująca:
WARKA - GRABÓW n/PILICĄ - STUDZIANKI PANCERNE / PRZEZ PUSZCZE STROMECKĄ - CHODKÓW - LASAMI PUSZCZY KOZIENICKIEJ I KOZIENICKIEGO PARKU KRAJOZNAWCZEGO DO JEDLNI LETNISKO - RADOM / PRZEZ KLWATKĘ KRÓLEWSKĄ

Po wyjściu z pociągu przejeżdżamy przez miasto Warkę i kierujemy się na drogę wylotową w kierunku do Głowaczowa i Brzózy. Przejeżdżamy most na rzece Pilicy i po przejechaniu ok. 300 m skręcamy w prawo do lasu, na ścieżkę leśną oznaczona czerwonym szlakiem turystycznym. Przez ok. 4 km jedziemy lasem sosnowym mijając po drodze piękną alejkę brzozową. Można podziwiać ładne brzozy a na niektórych różne zgrubienia na pniach z piękną fakturą korową.

Dojeżdżamy do stacji PKP Grabów n Pilicą i zgodnie z oznaczeniami czerwonego szlaku turystycznego skręcamy w lewo i jedziemy droga asfaltową przez Wyborów do Grabowa n Pilica. Jest do droga bezpieczna z uwagi na bardzo mały ruch samochodowy.
W Grabowie tuż przed kościołem należy skręcić w prawo w kierunku na Brzozówkę. Ok. 300m od kościoła warto zatrzymać się przy drzewie kasztanowym, które na wys. ok. 1m od ziemi do wys. ok. 3m. ma dziwne zgrubienie z silnie urzeźbiona struktura korową, co uwidoczniłem na zdjęcie /F3/.

Po przejechaniu od kościoła ok. 3 km dojedziemy do Brzozówki gdzie przy skrzyżowaniu drogi Brzozówka – Zatocze mijamy po prawej stronie figurkę w kształcie cokołu. Jedziemy dalej i po ok. 400 m droga asfaltowa łukiem skręca w prawo do wioski Podgrodzie. My skręcamy w lewo w drogą polną do lasu oddalonego ok. 200 m. od tego rozwidlenia.
Uwaga: przed skrętem w lewo nie zobaczymy znaku skrętu szlaku czerwonego i dlatego można się pomylić i pojechać w prawo. Po wjechaniu do lasu po ok. 200m zobaczymy zbieg dwóch szlaków, tj. czerwonego, tego którym się poruszamy ze szlakiem czarnym. Na liczniku mamy 20 km. My kontynuujemy trasę w lewo szlakiem czerwonym do Studzienek Pancernych. Lasami jedziemy 12 km. Po drodze przekraczamy drogę krajową Grabów n Pilicą – Głowaczów.

Na tym skrzyżowaniu zobaczymy pomnik poległego w potyczce z Niemcami dowódcę jednego z oddziałów AL.
W Studziankach Pancernych należy zatrzymać się przed pomnikiem - czołgiem T34 ustawionym na cokole betonowym. Jest to pomnik upamiętniający zwycięska bitwę pancerną na przyczółku warecko magnuszewskim jaki stoczyła w sierpniu 1944r. I Brygada Pancerna im. Bohaterów Westerplatte i 2 Dywizja Piechoty WP z doborową Dywizja Pancerną Herman Göring. W tle pomnika są płyty z nazwiskami poległych żołnierzy. W pobliżu można wejść na wieżę widokową i podziwiać okoliczne tereny - kiedyś miejsce bitwy. Od wioski Brzozówka do Studzienek Pancernych lasy obfitują w grzyby / prawdziwki/ tak, że wycieczkę rowerowa w miesiącu sierpniu i wrześniu można połączyć z grzybobraniem.

Za pomnikiem ok. 300m w Studziankach Pancernych opuszczamy szlak czerwony i dalsza trasę kontynuujemy szlakiem niebieskim. Po 8 km lasem docieramy do Chodkowa gdzie na mostku drewnianym podziwiamy zakola rzeki Radomski. Po przekroczeniu mostka dojeżdżamy do drogi asfaltowej Ryczywół – Brzóza, skręcamy w prawo i po ok. 500 m skręcamy w lewo do lasu zgodnie z kierunkiem szlaku niebieskiego. Szlakiem tym jedziemy 10 km lasami aż do drogi Brzóza – Kozienice.

Po jej przekroczeniu kontynuujemy jazdę szlakiem ok. 2km. Szlak na 49 km naszej wycieczki skręca w lewo a my na wprost kontynuujemy przejażdżkę piękna leśną drogą prosto do Rezerwatu Zagożdżon. Włączamy się tam w szlak czerwony i na prawo już traktem królewskim udajemy się do osady Stoki gdzie na 65 km włączamy się w szlak czarny i docieramy do Jedlni Letnisko. Po drodze odpoczywamy za szkółką przejazd przy stawikach leśnych oraz podziwiamy piękne okazy dębów w rezerwatach leśnych. Stawiki znajdują się ok. 200m za przepustem strumyka Narutówka biegnącego pod drogą traktu królewskiego. Należy z traktu skręcić w lewo ok.100 m. W rezerwacie Ponty oglądamy dęby i inne okazy drzewostanów.
W Jedlni Letnisko po zwiedzeniu rezerwatu leśnego przekraczamy tory kolejowe PKP i kierujemy się na Słupicę. Stan licznika w Jedlni Letnisko – 72 km. Nie dojeżdżając do Słupicy w wiosce Gzowice Kolonia skręcamy w prawo do osady Gzowice i dalej na południe w drogę asfaltową i zatrzymujemy się w Klwatce Królewskiej tj. przy drodze krajowej Radom – Zwoleń. Musimy bardzo ostrożnie pokonać poboczem odcinek tej drogi na długości ok 500 m. Na łuku tej drogi skręcamy w lewo i jedziemy na lotnisko Sadków. Trasę kończymy przy bramie wjazdowej do jednostki wojskowej zlokalizowanej od strony Radomia tj. przy obwodnicy ul. Wojska Polskiego.

Wycieczkę można również rozpocząć z Radomia i z Warki przyjechać pociągiem. Ponieważ  październikowe dni są krótsze a czas pokonania takiej trasy wyniesie nie mniej jak 7 godz., opcja od Radomia jest chyba w tym okresie korzystniejsza.