Trasa do źródeł Kamiennej i rezerwatu Skałki
 Trasa rowerowej wycieczki z Radomia do źródeł rzeki Kamienna i rezerwatu skałki piekło pod Niekłaniem

Jedną z bardziej trudnych tras rowerowych przejechaną przeze mnie jest trasa z Radomia do źródeł rzeki kamiennej oraz rezerwatu Skałki Piekło w lasach wzgórza niekłańsko blizyńskiego tj. pomiędzy Chlewiskami a Niekłaniem Wielkim. Trudna z dwóch względów tj., dlatego, że pokonałem ją w chłodnym dniu października oraz dlatego, że wyniosła ona ponad 130 km. Ponadto w lasach tych na pokonanej trasie spotkałem bardzo trudne do pokonania odcinki jak podmokłe podłoża i błotniste drogi.

Wycieczka w te rejony może być znacznie krótsza, ale założyłem sobie cel okrążenia drogi krajowej Radom Skarżysko i poznania wiosek położonych wokół wspomnianej drogi krajowej.

Trasa wycieczki rowerowej jest następująca:
RADOM - CHLEWISKA / przez wioski: Guzów – Łaziska – Ziomaki – Krzciecin – Ostałów - Cukrówka - REZERWAT SKAŁKI PIEKŁO / przez wioski Huta i Antoniów - CMENTARZ PARTYZANCKI na Skarbowej Górze pod Skarżyskiem Kam. - RADOM/ przez wioski: Gąsawy Rządowe – Mirów – Osiny – Polany - Zalesicie – Gębarzów.

Z Radomia kierujemy się drogą E7 na Szydłowiec i po minięciu wiaduktu nad torami kolejowymi relacji Radom - Lodź w skręcamy na prawo w kierunku na Wieniawę. Po przejechaniu od wiaduktu ok. 4 km w wiosce Walinów skręcamy w lewo do wioski Guzów. W Guzowie skręcamy w prawo na Chronów Górny i Łaziska, gdzie skręcamy w prawo mając z lewej strony bardzo ładne budynki ośrodka weteranów. Po minięciu tego ośrodka jest rozwidlenie drogi na Mniszek a my skręcamy w lewo do Zaborowia i Ziomaki i dalej wg trasy wytyczonej na mapie do Chlewisk.
W Chlewiskach na liczniku mamy ok. 40 km. Zwiedzamy Pałac z XVII w. - siedzibę Odrowążów z zabytkowym parkiem oraz zabytkową hutę z XIX.

Z Chlewisk jedziemy do wsi Huta przez Aleksandrów. W Hucie pokonujemy  podjazd  o długości ok. 1,5 km w kierunku na Antoniów, następnie zjazd ok. 3 km na Niekłań Wielki. Szukamy niebieskiego szlaku i znajdujemy go  przy przystanku PKS osady Kałuża. Skręcamy z drogi w lewo do lasu kierując się szlakiem niebieskim do Rezerwatu Skałki Piekło. W rezerwacie w borze sosnowym zwiedzamy skały piaskowe w formie grzybów, kominów i półek skalnych. Ich wysokość sięga ok.8m. Tysiące lat erozji powodowanej wiatrami i deszczami wytworzyły przepiękne formy i odcienie piaskowca. Pobyt wśród tych skał stwarza niesłychanie przyjemne warunki wypoczynku, niezależnie od pory roku.
Gdzieś w tym rezerwacie znajdują się źródła rzeki Kamienna. Jeśli nie uda się zlokalizować to w dalszej trasie kierując się od skałek szlakiem niebieskim w kierunku na zabudowania osady leśnej Borki, odczujemy źródła tej rzeki przedzierając się przez grzęzawiska i podmokłe torfowiska. Gdy się nie ma zapasowych butów i skarpet, dalszą trasę będziemy kontynuować w mokrych butach i skarpetach. Można zdjąć obuwie, ale trudno będzie pokonać grzęzawiska na bosaka.

Z rezerwatu obrałem kierunek na Skarbową Górę pod Skarżyskiem Kamienna gdzie znajduje się cmentarz partyzancki. Jest to odcinek ok. 20 km kompleksem leśnym, który nabrał pięknego jesiennego widoku. Jedziemy leśnymi drogami i ścieżkami niejednokrotnie bardzo błotnistymi i podmokłymi.

W Rędocinie zgodnie ze szlakiem wjeżdżamy ponownie do lasu i po przejechaniu ok. 1 km spotykamy po raz kolejny zarośnięty trawami i wrzosami teren bagnisty. Na odcinku ok. 300m pokonujemy tą przeszkodę pieszo po wystających ponad poziom bagniska kępach traw oraz ułożonych wzdłuż pojedynczych żerdzi. Nie ma co liczyć na suche obuwie. Ugrzeżnięcie po kostki jest stu procentowe. Koła roweru zapadają się na ½ długości szprych. Pokonanie tego odcinka sprawia dużą satysfakcję.

Po opuszczeniu grzęzawiska przetniemy szutrowy dukt leśny i wjeżdżamy do Rezerwatu Ciechostowice pod Majdowem. Tu należy zwrócić uwagę na skrzyżowanie szlaku czarnego, zielonego i niebieskiego. Dalej kontynuujemy jazdę szlakiem niebieskim. Do Góry Skarbowej i znajdującego się tam cmentarza partyzanckiego pozostaje nam ok. 10 km, również kompleksem leśny. Po drodze mijamy uroczo położone wśród lasów wioski Majdów, Komorniki i Łazy, każda z nich składająca się z kilku zabudowań.

Na całym odcinku od Rezerwatu Skałki Piekło podziwiamy piękno lasów przysusko szydłowieckich nieco odmiennych od lasów kozienickich. Teren lasów charakteryzuje się wzniesieniami i pagórkami, znaczną ilością źródeł rzek, podmokłymi terenami i bardziej okazałym drzewostanem.
Docieramy na Górę Skarbową zwracając uwagę na znaki skrzyżowania szlaków turystycznych. Skręcamy w prawo w szlak czerwony i po ok 100 m. zobaczymy przepięknie położony wśród starego drzewostanu cmentarz poległych w latach 1943 - 44 partyzantów Armii Krajowej zgrupowania Ponurego.

Po odpoczynku przy cmentarzu wracamy czerwonym szlakiem do drogi relacji Skarżysko Kam. – Radom wyjeżdżając obok parkingu samochodowego. Kierujemy się tą drogą w kierunku na Szydłowiec po ok. 3 km. w miejscowości Barak skręcamy w prawo na wioskę Sadek i łukiem kierujemy się na Radom omijając Wierzbice. Trasa wiedzie drogami wiejskimi o małym natężenie ruchu samochodów przez wioski Gąsawy Rządowe, Mirów, Osiny. W Osinach skręcamy w lewo na Wierzbice i po ok. 500 m skręcamy lekko w prawo w drogę polną i kierujemy się na Polany, Zalesicie, Bardzice i Radom. Licznik w Radomiu wskazuje 130 km.