Egipt
Autor: Marzena Mankiewicz
1.jpgEgipt odwiedziłam po raz drugi. Pierwszy pobyt to zwiedzanie północnego Egiptu z Kairem na czele. Był to dla mnie wspaniały pobyt i dwa lata później z rodziną ponownie odwiedziłam kraj faraonów.

Wylot z Drezna, bo blisko i tanio. Hotel 4 gwiazdkowy w najnowszej i najczystszej części miasta - Nowej Hurghadzie. Można poddać w wątpliwość czy ilość gwiazdek hotelu odpowiadała standardowi. Obsługa zawsze miała czas i nigdy nie było im spieszno spełnić swoich obowiązków. Mimo to zawsze mili i uśmiechnięci. Plaża prywatna hotelu - wspaniała i piaszczysta, z leżakami i parasolami.

Wyżywienie

Polecam restaurację Felfela - niezbyt tanio, ale przepięknie i smacznie. W Hurghadzie jest mnóstwo restauracyjek a ceny umiarkowane. Niestety zaopatrzenie sklepów z art. żywnościowymi jest bardzo skromne.

Wycieczki na rafy

Za niewielką kwotę można popłynąć na wycieczkę na rafy - do wyboru krótsza wycieczka łódeczką ze szklanym dnem ( 20 zł) albo wycieczka całodniowa na wysepkę Giftun (80 zł). Rafy są niesamowite!

Ehab

W czasie pobytu w Hurghadzie poznaliśmy Ehaba, naszego egipskiego rówieśnika. Opowiadał nam o życiu w Egipcie, zwyczajach, pokazał najciekawsze miejsca i prawdziwie egipskie - takie gdzie bywają mieszkańcy a nie stada turystów. Dzięki niemu delektowaliśmy sie specjałami egipskimi (bez wszechobecnych frytek), popijaliśmy przepyszną herbatę carcade pykając sziszę (którą przywieźlismy do Polski i palimy wspominając wakacje). Również dzięki Ehabowi nie byliśmy tak tłumnie oblegani przez egipskich sprzedawców. Są mistrzami handlu, ale czasami jest to uciążliwe. Niestety wystarczy uśmiech albo odpowiedź na pytanie zadawane po polsku : "Jak się masz? " i godzinę mieliśmy z głowy.

Rejs po Nilu

Dla tych którzy chcą poza leżeniem na plaży, poznać prawdziwy urok Egiptu gorąco polecam rejs po Nilu. Byliśmy na takim 4 dniowym rejsie od Assuanu do Luksoru. Statek 5 gwiazdek de luxe. Pełny komfort. Wyżywienie podawane w formie szwedzkiego stołu (śniadanie, obiad, kolacja). Jedzenie podawane po królewsku, niesamowity wybór i niesamowite dekoracje.

Trasa i program:

1 dzień - Wyjazd o świcie do Assuanu. Po przybyciu wejście na statek i czas na krótki odpoczynek.
Po południu zwiedzanie Aswan (wyspa File ze świątynią Izydy, rejs feluką - tradycyjną łódką egipską);

2 dzień - Po śniadaniu zwiedzanie granitowych kamieniołomów z niedokończonym obeliskiem Hatszpsut, następnie Wielka Tama Assuańska. Powrót na statek i płyniemy do Kom Ombo. Opalając się i kapiąc w basenie można delektować sie widokami. W Kom Ombo oglądamy świątynię Sobka z fantastycznymi malowidłami.

3 dzień - Płyniemy do Edfu.Tam jedziemy dorożkami do potężnej świątyni Horusa ze słynnymi posągami Horusa. A dalej płynąc widzimy pracujących rolników na polach, podziwiamy zachód słońca nad Nilem i toczące się życie.

4 dzień - Oglądamy Kolosy Memnona w Tebach, potem zwiedzamy Dolinę Królów ze słynną świątynią Hatszepsut, grobowce faraonów z zachowanymi kolorowymi hieroglifami. Jeszcze Luksor i Karnak - tak zachwycające, że trudno opisać w kilku słowach.

Z porad praktycznych:
    pić tylko wodę mineralną butelkowaną (ale i to niestety nie gwarantuje świetnego samopoczucia i zdrowego żołądka. A tortury żołądkowe położyły mnie do łóżka na 2 dni),
    oczywiście wszędzie się targować, a najlepiej nie kupować nic na początku pobytu (można sporo stracić w czasie takich "super okazji")
    lepiej zapłacić więcej i mieć wyższy standard hotelu, niż korzystać z okazji i wybrać 3 gwiazdkowy hotel (to nie jest niestety standard europejski),
    poruszanie się po całej Hurghadzie jest tanie jak barszcz, cały czas kursują busy. Za 1-2 funty egipskie (wtedy 1 -2 zł) można pojechać wszędzie i o każdej porze dnia i nocy
    według przepisów nie wolno wywozić muszli i innych "skarbów podwodnych" a kary są słone w przypadku dokładnej kontroli. Ja przewiozłam 3 ogromne muszle i do dzisiaj nie wiem czy zakaz jest tylko na papierze czy miałam szczęście :-)

Polecam wszystkim wakacje w Egipcie. Ten kraj ma tak wiele do zaoferowania, że zamierzam tam pojechać jeszcze przynajmniej raz. Mieszkańcy są życzliwi, zabytki, kultura i historia fascynujące. Chyba nie sposób nie zachwycić się tak ekscytuającym krajem.

Życzę wszystkim tak cudownych wakacji jak moje!