Dolina Ciemięgi
Autor: Szymon Gajos
[niebieskim szlakiem, od ogrodu botanicznego do ul. Zabytkowej]

czas
około 3 godziny

Podróż rozpoczynamy na Alejach warszawskich. Skręcamy koło metalowego szyldu ogrodu botanicznego. Jadąc ulicą Sławinkowską docieramy do zatoki autobusowej [znajduje się ona po lewej stronie ulicy], po minięciu której skręcamy w prawą stronę, w ulicę Aksamitną. Następnie podążając niebieskim szlakiem dojeżdżamy do skrzyżowania, na którym skręcamy w ulicę Szarugi. Jadąc niebieskim szlakiem na pewno się nie zgubimy.

Od tej pory jedziemy prawie cały czas koło rzeki Ciemięga. W Dysie przecinamy szose i jedzimy dalej nad rzeką. Ścierzka jest raczej wąska, Miejscami jest trochę pokrzyw, ale jadąc uważnie na pewno się nie poparzymy :D. [Można ten fragment - Dys - pokonać również szośą, która biegnie równolegle do szlaku i rzeki.]

Nasza podróż zostaje zakłócona dopiero w okolicach Cięcierzyna, a mianowicie trzeba przejechać pod mostem [droga krajowa nr 19] - niestety rower musimy wnieś, ponieważ zostały tam wybudowane schody.

Za przystankiem i przejazdem kolejowy, który biegnie nad nami mostem, skręcamy w prawo i mamy do wybory dwie drogi. Pierwsza to jazda szlakiem asfaltem, przez mały mostek - asfaltowy. Druga to skręcić przed mostkiem w lewo. Polecam drugie rozwiązanie. Obie drogi doprowadzą nas do drewnianego mostku. Jadąc szlakiem za mostem drewnianym można przystanąć, po lewej stronie znajduje się ścieżeczka, którą docieramy do źródełka Św. Amandy [kilkanaście metrów]. Jadąc terenem źródełka nie można ominąć.

Po powrocie na asfalt podjeżdżamy pod strome wzniesienie. Następnie długi zjazd. I znowu dwie możliwości. Pierwsza: Podjeżdżamy asfaltem pod górę. Na szczycie zatrzymujemy się bynajmniej nie na odpoczynek. Odwracamy się i podziwiamy panoramę. Zbaczamy w końcu z asfaltu [w prawo] i zaczynamy się rozpędzać, można osiągnąć niezłą prędkość, pamiętając o wystających kamieniach. i dojeżdżamy do asfaltu. Druga: Na skręcie asfaltem w lewo pod górę zjeżdżamy na małą ścieżeczkę. Ostry podjażdzik. Przejazd na przełaj przez pole. Zjazd w malowniczym wąwoziku. Przejazd koło tamy [po lewej]. Dojazd do szlaku.

Następnie czeka nas odcinek po szosie. W Łysakowie przed przystankiem skręcamy w lewo. Teraz czeka nas malowniczy odcinek, trochę podjazdów, zjazdów, dolinek. Po dojechaniu do jezdni nasza wycieczka zbliża się ku końcowi. Dojeżdżamy do ulicy Zabytkowej [początkowy przystanek linni 22], gdzie można przystanąć by obejrzeć bramę wjazdową i pałac/zamek.

W drugiej połowie XV wieku istniał w Jakubowicach folwark, który w 1554 roku był własnością Samborzeckich herbu Rawicz. Następnymi właścicielami byli Tęczyńscy, którzy w drugiej połowie XVI wieku w miejscu folwarku wznieśli renesansowy dwór. Zbudowany został z kamienia na planie prostokąta, posiadał trzy kondygnacje.

Od 1617 roku dwór należał do Zasławskich. W 1663 roku właścicielami byli Teofila i Władysław Zasławscy, którzy rozbudowali siedzibę dobudowując pawilony i mury. W końcu XVII wieku zamek należał do Sobieskich, a w latach 1705-1779 do Sanguszków, później do Szeptyckich. Od 1850 roku zamek był w rękach Aurelego Grodzickiego. W XIX wieku dokonano przebudowy na pseudoromantyczny pałac, wzniesiono wtedy wieżę. Jeszcze w XX wieku podjęto prace przy kolejnej przebudowie.

Obecnie (2006) na zamku trwa od dość dawna remont, którego potrwa pewnie jescze sporo, ale widać już pene postepy.

Teraz pozostał tylko dojazd do domu. Żółtym szlakiem [lub czerwony rowerowym] docieramy na Kalinę. Prowadzi on dalej do ścieżki rowerowej, którą możemy dojechać nad Zalew Zemborzycki.

Oczywiście trasa z powodzeniem może być przebyta w kierunku przeciwnym.